Je bevindt je in de omgeving voor leerkrachten.

Lesbrief

 

  • Houd een verkennend klasgesprek over brood en graanproducten. Stel daarbij bijvoorbeeld de volgende vragen: eten jullie thuis graanproducten, zoals brood, crackers of muesli? Wanneer eten jullie dat? Welk graanproduct eet je het liefst?  Etc.

  • Vertel wat de Schijf van Vijf inhoudt en laat zien hoe deze eruit ziet. Bespreek met de leerlingen welke producten in welk vak horen. Laat ook brood en graanproducten de revue passeren. Leg uit dat witbrood niet in de Schijf van Vijf past, en bruin- en volkorenbrood wel. En ook volkoren crackers en muesli zonder toegevoegd suiker past in de Schijf van Vijf. Bekijk de website van het Voedingscentrum om meer te weten te komen over de Schijf van Vijf.

  • Creatief met kleur! Laat de leerlingen creatief aan de gang gaan met de kleurplaat van de Schijf van Vijf. 
    Schijf Van 5 Voedingscentrum

    Kleurplaat Schijf van Vijf

    Download

     

  • Bespreek vervolgens het proces van graan tot brood, hiervoor kan je het document "Bakker bakt brood", vertelplaat "De wereld achter brood" en/of de video gebruiken. Zie: downloads
  • Lees verhaal 1 "Allemaal blootjes" voor uit het boekje Kolletje & Dirk, het knotsgekke broodboekEr zijn natuurlijk meer boeken beschikbaar over brood en bakkers, ook leuk! 

Extra: Richt een Bakkershoek in

Als je een paar weken met Ontbijt aan de Basis bezig bent, is het leuk een hoek in te richten als bakkerswinkel of bakkerij. Met een paar eenvoudige ingrepen is dat zo gebeurd. Betrek de kinderen bij het inrichten van de hoek. Ze hebben vaak goede ideeën die heel eenvoudig zijn uit te voeren. 

Alle kinderen zijn wel eens in een bakkerswinkel of een supermarkt geweest. Zo niet, dan is het een goede aanleiding om er een keer met de kinderen naar toe te gaan. Maak met de kinderen een lijst van materialen die jullie nodig hebben.  

Twee tafels met een kleed erover dienen als toonbank. Zet er een weegschaal en een kassa op. Bouw met planken, paalkoppen, grote blokken of (wijn)kisten de schappen waarop het brood komt te liggen. Verzamel mandjes waar de kleine broodjes en de koekjes in kunnen. Zorg voor kleding die de kinderen in de winkel kunnen dragen, zoals schorten. 

De knutsel-les kan gebruikt worden om attributen te maken, zoals prijskaartjes, een prijslijst, een bord waarop staat of de winkel open of gesloten is, een bord met de naam van de winkel etc.  

Extra: Bakkersmuts maken

Maak voor elk kind een mooie bakkersmuts. 

Meet met de strook de omtrek van het hoofd en niet de uiteinden van de strook vast. Knip een vierkant van het crêpepapier. Niet de hoeken vast aan de binnenkant van de strook. Zorg dat de uiteinden van de nietjes aan de buitenkant van de muts komen zodat ze geen schrammen maken. Frommel de rest van het crêpepapier bij elkaar en niet ook deze stukken aan de strook vast. 

Een bakkersmuts is een platte, ingezakte muts. Een koksmuts is een hoge muts.  

Extra: Bezoek het Bakkerijmuseum of plaatselijke bakker

 

Waarom is volkorenbrood gezond?

Omdat in volkorenbrood de hele graankorrel verwerkt is, vormt het een efficiënt pakketje van veel belangrijke stoffen die we allemaal nodig hebben: koolhydraten, eiwitten, vezels, vitamines, mineralen en zogenaamde bioactieve stoffen. Naast veel voedingsstoffen levert brood energie. 

Het Voedingscentrum adviseert om vooral volkorenproducten te eten. En dat is niet voor niets. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat volkorenproducten de kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 (suikerziekte) en darmkanker verkleint. Met slechts 3 sneetjes volkorenbrood per dag profiteer je al van deze gezondheidsvoordelen.

Meer over volkorenbrood lees je op www.brood.net en www.voedingscentrum.nl

floating-image